Les idees romàntiques es propaguen per Europa arran dels contactes i la tasca que realitzà madamme Stäel, francesa exiliada a Suïssa. Va contactar amb autors romàntics alemanys com els germans Schlegel, Schelling i Schiller. Finalment amb la seva obra De l'Allemagne, convidà els francesos a renovar l'esperit nacional i els exhortà a l'entusiame, l'amor, la llibertat i l'esperit europeu. Pel que fa al teatre destacaran Kleist i Büchner.
Posteriorment el Romanticisme arribarà a França on destacaran Lamartine, George Sand i Victor Hugo i Alexand

La llibertat guiant al poble, 1830. Eugène Delacroix.
A Anglaterra destacaran Lord Byron en poesia i Walter Scott en la creació de la novel·la històrica de la que n'és un bon exemple Ivanhoe. El conreu del teatre fou nul.
El Romanticisme italià mantingué la petjada classicista i traspuà els motius patriòtics: el desig de la unitat italiana i l'oposició a la presència austríaca al nord del país. En poesia destacarà Giacomo Leopardi i el novel·lista Alessandro Manzoni amb I Promessi sposi. Es conreà poc teatre.
A Espanya trobarem que José de Espronceda destacarà en poesia. Pel que fa a la narrativa es desenvoluparà a partir del costumisme al voltant de Mesonero Romanos i Larra. És amb el teatre que el Romanticisme hi va arrelar amb obres com Don Álvaro o la fuerza del sino, del Duc de Rivas. Seguidament van aparèixer Los amantes de Teruel, de Juan Eugenio Hartzenbusch i les obres de José Zorrilla: Don Juan Tenorio i Traidor, inconfeso y mártir.
Cal recordar que és en aquesta etapa que arreu d'Europa apareixen les causes nacionals vistes com un conjunt social i polític cohesionat per una burgesia en ascens. Això ho trobarem a Anglaterra, França i Espanya. En canvi, Alemanya i Itàlia les burgesies nacionals van optar per l'emancipació d'una potència dominant. Les causes nacionals troben dos principis bàsics en el Romanticisme: la reivindicació de la història pròpia i de l'esplendor medieval, i l'aplicació dels valors liberals individuals a les col·lectivitats.
Ideològicament, el Romanticisme no és un moviment uniforme, sinó que es desenvoluparà a partir de dues tendències ideològiques: la conservadora i la liberal. El sector conservador, de tarannà catòlic i monàrqui, aprofundeix en la visió idealitzant del passat medieval; aquí cal destacar Scott, Manzoni i Chateaubriand. Pel sector liberal, de caràcter republicà i escèptic, en destacaran Victor Hugo i Alexandre Dumas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada